Spotlight Blokken Beslag Schepen
  Home Rondleiding     Catalogus     Contact     Routebeschrijving  Language English/Dutch
 

 

  Schepen

  VEEL HISTORISCHE SCHEPEN VAREN MET BLOKKEN VAN ORDING BLOCKMAKERS / MANY SHIPS SAIL WITH OUR BLOCKS

Driemasttopzeilschoener Oosterschelde

Zelfs oude zeelieden spreken met bewondering over deze voormalige vrachtschoener. Sinds de tewaterlating in 1918 heeft het schip jarenlang de Middellandse Zee en de Afrikaanse kustwateren bevaren. Van 1990 tot 1992 is het schip gerestaureerd. Sindsdien vaart de 'Oosterschelde wereldwijd met passagiers.

          Algemene Gegevens

        Type: Driemast-topzeilschoener
        Bouwjaar: 1918
        Restauratie: 1988 - 1992
        Thuishaven: Veerhaven, Rotterdam (51° 54.4' N, 004° 28.7' E)
        Lengte over alles: 50 meter
        Lengte over de stevens: 40,12 meter
        Breedte: 7,5 meter
        Diepgang: 3,00 meter
        Masthoogte vanaf de kiel: 36 meter
        Zeiloppervlak: 891 m2
        Hoofdmotor: 6 cylinder Deutz, 360 pk

In 1917 werd de 'Oosterschelde' in Zwartslujs op stapel gezet voor een Rotterdamse rederij. Als vrachtvaarder kon het schip 400 ton laden. Er werd vooral losse vracht zoals klei, stenen, aardappelen, bananen en hout verscheept. In 1921 werd de 'Oosterschelde' eigendom van de Groningse kapitein Kramer. Deze bevoer de Europese kusten en was ook geregeld in Afrika en op de Middellandse Zee te vinden. In de loop der jaren moderniseerde hij het schip. Er werd een dieselmotor geplaatst, de tuigage werd verkleind en de achtermast maakte plaats voor een stuurhuis. In 1939 werd de 'Oosterschelde' verkocht aan een Deense rederij. In de jaren '60 werd het schip, inmiddels in Zweedse handen en 'Sylvan' genaamd, ingrijpend verbouwd tot moderne motorcoaster. De 'Sylvan' bleef in de vaart als vrachtschip totdat het schip in 1988 werd teruggehaald naar Nederland, waar een omvangrijk restauratie-project van start ging. Onder toezicht van drie maritieme musea en met steun van de Gemeente Rotterdam, het Rotterdamse bedrijfsleven en honderden aandeelhouders en donateurs, werd het schip teruggebracht in originele staat. Op 21 augustus 1992 stelde Prinses Margriet de gerestaureerde 'Oosterschelde' weer in bedrijf.

Sinds 1992 vaart de 'Oosterschelde' wereldwijd met passagiers: van dag- en avondtochten in Nederland tot expedities naar de Noord- en Zuidpool en het Groot Barrière Rif in Australië. Als varende ambassadeur van Rotterdam en Nederland en als vertegenwoordiger van bedrijven en instellingen deed het schip meer dan 45 landen aan, waaronder Japan, Indonesië, Brazilië, de verenigde Staten en Rusland.

J2-DC
 © 2010
J2-DC