Spotlight Blokken Beslag Schepen
  Home Rondleiding     Catalogus     Contact     Routebeschrijving  Language English/Dutch
 

 

  Schepen

  VEEL SCHEPEN ZEILEN MET BLOKKEN VAN ORDING BLOCKMAKERS / MANY SHIPS SAIL WITH OUR BLOCKS

Historische schepen

Afgelopen jaren zijn veel oude schepen gerestaureerd. Grote TALL-ships, maar oude vrachtschepen. Zij zijn opnieuw in de vaart gebracht als charterschip, passagiersschip of voor representatieve doeleinden. Ook van oorsprong motorschepen zijn verbouwd en weer in de vaart gebracht als zeilschepen.


Schoener 'Wylde Swan'

Het schip ging in 1920 te water als Blomberg. Het was toen nog 35 meter lang; als voortstuwing diende een driecilinder stoommachine van vijftig pk. In 1921 werd ze verkocht naar Kiel en verlengd tot bijna 42 meter. In 1938 scheen haar einde nabij toen ze voor sloop werd verkocht. Maar ze werd daarvan gered door Walter Michaelis in Riga, die het schip Hariet doopte en de stoommachine verving door een 300 pk MAN-diesel.


Zeillogger 'Balder'

De Vlaardinger zeillogger VL 92 Balder is in 1912 gebouwd op de scheepswerf De Jong voor de Visscherij Maatschappij Mercurius van de gebroeders Pot. In 1960 werd de boot uit de visserij gehaald, om in 1976 door het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam te worden gerestaureerd. Nu ligt VL 92 'Balder' permanent in de Vlaardingse Oude Haven. Het Nederlands Scheepvaartmuseum heeft de stalen zeillogger in langdurig bruikleen afgestaan aan het Visserijmuseum.


Klipper 'De Hoge Wier'

De zeilklipper "De Hoge Wier" werd gebouwd in 1899 op de werf van "Mulder" te Vierverlaten (Groningen). De eerste eigenaar Adriaan Bruin kocht het schip voor nog geen 5000 gulden. Tot 1937 deed het schip uitsluitend dienst als beurtvrachtschip van en naar Texel.


Bark 'Europa'

De bark Europa werd in 1911 in gebruik genomen als lichtschip op de Elbe in Duitsland. Rond 1970 werd het lichtschip uit haar dienst ontheven en particulier verkocht. Pas jaren later kwam de bark in handen van de liefhebber Harry Smit. Acht jaar hebben restauratie, verbouwing en noodzakelijke aanpassingen in beslag genomen. In 1994 kwam de bark onder de naam Europa weer in de vaart.


Stevenaak 'Helena'

In 1875 heeft schipper W.G Fromm uit Millingen scheepswerf Jonker de opdracht gegeven de stevenaak Helena te bouwen. Daarna is het schip door de schippers Rhijnvos (1910-1926), Th. Verburg (1926-1955) en vanaf 1956-1989 door vele andere schippers bevaren.


Two-mast sailing vessel 'Noorderlicht'

The 46-meter (138 Ft.) two-mast sailing vessel 'Noorderlicht' was originally built as a lightship on the Baltic Sea. The steel hull of the ship was modified to endurance ice settings at sea. The Noorderlicht was bought in 1991 by the present owner and converted into a charter ship that conforms to the extremely stringent Dutch quality requirements, so she can be sailed around the world.


Driemasttopzeilschoener 'Oosterschelde'

De driemasttopzeilschoener 'Oosterschelde' is de laatste representant van een grote vloot driemastschoeners die in het begin van de 20e eeuw onder Nederlandse vlag voeren. Dit grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland is een monument voor de Nederlandse scheepsbouw en zeilende zeevrachtvaart.


Koftjalk 'Voorwaarts Voorwaarts'

De “Voorwaarts Voorwaarts” is één van de oudste koftjalken van Nederland. Het schip werd gebouwd in 1899 bij scheepswerf Jan G. Verstockt te Martenshoek, in op dracht van kapitein-eigenaar H.J. Puister uit Veendam. Hij voer met het schip op de Noord- en Oostzee en maakte zelfs een reis naar Marokko. In 1912 verdween het uit de Nederlandse scheepsregisters door verkoop naar Duitsland.


SS 'Nahlin'

In 1929 G.L. Watson & Co. was commissioned by the heiress Lady Yule to design a steam yacht that would permit her to "visit every part of the globe she desired". Following in a line of acknowledged classics we produced a design which was at the pinnacle of the evolution of clipper bow and counter stern steam yachts. Clyde-built by John Brown & Co., Nahlin's elegance was acclaimed in her day.


SS 'Delphine'

The story began in April 1921 at River Rouge (near Detroit), Michigan, USA, where the Great Lakes Engineering Works had the honour of launching DELPHINE belonging to the Dodge family. At that time, the Dodge Brothers’ Company was one of the largest American automobile-manufacturers. For seven years the Brothers had been producing their own Dodge automobile, which was a great commercial success with cars to a value of $35 000 000 being sold in the first year!


J2-DC
 © 2010
J2-DC