Spotlight Blokken Beslag Schepen
  Home Rondleiding     Catalogus     Contact     Routebeschrijving  Language English/Dutch
 

 

  Schepen

  VEEL REPLICA'S ZEILEN MET BLOKKEN VAN ORDING BLOCKMAKERS / MANY REPLICAS SAIL WITH OUR BLOCKS

Stad Amsterdam

Introductie

De blokken of katrollen vormen een klein maar wezenlijk onderdeel van de tuigage van de Stad Amsterdam. In totaal zijn er 900 nodig. Door deze schoot-, val- of gordingblokken lopen de lijnen die nodig zijn om de 31 zeilen van de clipper te kunnen bedienen. De blokken moeten grote krachten op kunnen vangen. Enkele proefmodellen zijn uitgebreid getest op een maximale belasting. Deze ontwerpen zijn in productie genomen door blokkenmaker George Ording. Vanaf maart 1999 werkt hij aan deze bestelling blokken die aan het eind van datzelfde jaar gereed zullen zijn.

 

Jufferblokken

Van het totale aantal blokken worden er 200 gebruikt om de wanten van de drie masten te spannen. Deze jufferblokken, ronde blokken met drie dwarse gaten, moeten bestand zijn tegen extreem hoge krachten. Tegenwoordig worden de meeste zeilschepen uitgerust met speciale (stalen) wantspanners. Uit historische overwegingen is gekozen voor meer traditionele jufferblokken. Vroeger waren deze van hout. Op de Stad Amsterdam worden ze in hard kunststof, het zogenaamde polyamide, uitgevoerd. Als platte schijven worden de blokken aangeleverd bij de blokmaker die er vervolgens drie gaten in boort. Daarna worden de gaten geslepen zodat de lijnen soepel door de blokken kunnen lopen. Ook de randen worden rond geslepen.

Houten blokken

De resterende 700 blokken, behalve de schootblokken, zijn van iepenhout, dat in tegenstelling tot essenhout, minder snel aangetast wordt door weer en wind. De schijven waarover de lijnen door het blok heen lopen, zijn gemaakt van geperst katoen vermengd met hars. Als de blokken gelijmd, geschaafd en geschuurd zijn, worden ze gedompeld in een bad van verwarmde lijnolie. Daarna worden ze gedroogd en afgelakt. Na dit hele proces is het blok klaar voor gebruik.

J2-DC
  2010
J2-DC